Kogumik avab raudse eesriide gruuvivama poole arhiivileidude ja klassikuteks saanud funk-, disko- ja džässpaladega.
Seame lahke kuulaja ette muusika, mis salvestatud 1970-80ndate Nõukogude Eestis. Hoolega valitud Eesti Raadio arhiivist, annavad need 11 pala aimu raudse eesriide gruuvivast poolest. Näeme kuidas laiemalt estraadiartistide, folk-ja rahvalaulikutena tuntud tegijate loomesse ilmus funk-soul jooni. Teiselt poolt kuuleme seda roki, džässi ja fusion bändide loomes. Tõuke andsid julged sammud korraldada Tallinna Dzässifestivali (1949-67), rockfestivale Elvas (1972) ja Viljandis (1976), poolpõrandaaluseid Gulfi & Sagadi ränddiskosid (alates 70ndate keskelt). Lääne mõjutused imbusid siia, ja mängisid rolli selles, et purki said siin esitletavad palad - folk-funki, originaalist etemaid kavereid, soulile kalduvat estraadi, tantsupõranda diskot, pieroumilianilikku spioonijazzi, breiktantsu biiti, funkrokki, hingepaitavat jazz-funki, isaachayesilikku bluusfunki ja B-poole avalugu Uno Naissoolt – eesti džässi esisisalt.
Funk Embassy Recordsi esimene, möödaniku muusikale keskenduv kogumikalbum ei pretendeeri täielikule ülevaatele 1970-80ndate jazz, funk, soul, disko loomingust. Inspireeritud ülemaailmsest funk-vaimu taastulemisest võetakse pigem eesmärgiks lennutada koostajate nägemuses tähelepanu väärivad palad laia maailma lendu. Välismaalasele mõjugu see eksootiliselt eestipärane kraam põnevalt. Kodupublikule võiks siin ehk leiduda aegumatu klassika kõrval mõned üllatused 70ndate muusikast, millest valdav osa on salvestatud öösiti Eesti Raadio stuudiotes. Arhiivis leidub palju avastamisväärset - muusika mille järgi siin on tantsitud või jõudehetkel hinge paitatud teeb seda tänini.
ENGLISH: The groovier side of Iron Curtain is uncovered via the 11-track compilation out on 12" vinyl, CD and digitally. First of its kind for Funk Embassy Records, the compilers have dug the archives of Estonian Radio for funk, soul-jazz, disco, instrumentals, library music and covers. Funk-soul influences from West made it to Soviet Variety musicians on one hand; to rock, jazz, folk and fusion artists on the other. Recorded between 1974-1988, this is the sound of Soviet Estonian artists as heard at music halls, stadiums, radio, TV shows and cafeterias.
The selection ranges from folk-funk, psychedelic soul, dancefloor certified disco, Isaac Hayes reminiscent blues-funk, contemplative jazz-funk, Piero Umiliani-esque library music, funk-rock, in-your-face b-boy break to a flute-led master piece by Uno Naissoo – one of the founders of the Estonian jazz scene who organized the notorious Tallinn Jazz Festivals (1949-1967).
Some of the tracks were unreleased - instrumental versions by the Estonian TV and Radio Variety Orchestra "Kesköösamba" (1977); and "Mälestuste Teel" (1974, trnl. “On The Road of Memories”) carried by a sentiment that predicts composer Raivo Tammik’s escape to Germany a year later; a cover of Carita Holmström, "Näed vaid oma silmi" with the former Soviet child star Tiiu Varik belting her unique-timbred guts out. Other tracks are local classics, and some have seen the light of day before, be it cassettes, compilation CDs or repressed vinyls.
Inspired by the resurgence of the spirit of Funk around the globe, the compilers have taken the intention to give a taste of Estonian music in the bygone Soviet era during which the government attempted to control the artists and music being made. Nevertheless, a lot of Western influences made it through, as Estonia was the westernmost country in the USSR. By all means, the selection isn't all-encompassing. It's just resonating with represses coming from all over the world that exhibit music with an exotically local touch.
Marju Kuut "Üksi, kuid vabana":